فایروال چیست؟ با انواع فایروال و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید!

فایروال چیست؟ با انواع فایروال و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید!

اگر با شبکه و امنیت سروکار داشته باشید، به احتمال زیاد برایتان این سوال به وجود می‌آید که فایروال چیست و چه کاربردی دارد. یکی از ابزارهای امنیتی موجود در شبکه که نقش پررنگی در برقراری امنیت دارد، فایروال است. در صورت عدم وجود دیوار آتش یا همان Firewall، مشکلات امنیتی زیادی در شبکه به وجود می‌آید. در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که فایروال چیست و کاربردهای آن را برایتان شرح دهیم.

فایروال چیست؟

فایروال چیست؟

فایروال یک ابزار امنیتی است که وظیفه کنترل ترافیک ورودی و خروجی در شبکه را بر عهده دارد. نام دیگر Firewall، دیوار آتش است؛ دیوار آتش با توجه به قوانین امنیتی که برایش تعیین شده است، داده‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را مجاز یا مسدود می‌کند.

فایروال یکی از ضروری‌ترین ابزارهای امنیتی برای سیستم‌های شخصی و هم‌چنین انواع سرور مجازی و اختصاصی به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید با نصب فایروال در سرور مجازی لینوکس و ویندوز امنیت آن‌ها را تا حد ممکن افزایش دهید.

فایروال از سیستم شما در برابر بسیاری از حملات خارجی و حتی داخلی محافظت می‌کند و مانع آسیب رسیدن به امنیت سیستم می‌شود. این ابزار امنیتی طبق دستورالعمل‌هایی که برایش تعیین شده است، کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

نحوه کار Firewall به چه صورت است؟

نحوه کار Firewall به چه صورت است؟

بعد از اینکه با مفهوم فایروال آشنا شدید، به احتمال زیاد برایتان این سوال پیش می‌آید که نحوه کار فایروال چیست و این ابزار چگونه کار می‌کند. دیوار آتش مرزی را بین شبکه و سیستم شما ایجاد می‌کند. این ابزار با توجه به قوانینی که از قبل تعیین شده است، داده‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را برای ورود یا عدم ورود به سیستم، مورد بررسی قرار می‌دهد. Firewall به عنوان یکی از مهم‌ترین لایه‌های امنیتی در شبکه، نقش پررنگی در برقراری امنیت سیستم‌تان دارد.

انواع فایروال

نحوه کار Firewall به چه صورت است؟

فایروال‌ها به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند؛ استفاده از هر دوی آن‌ها برای تامین امنیت پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید از فایروال به عنوان یکی از بهترین ابزارهای امنیتی روی سرور مجازی ارزان خود استفاده کنید. فایروال‌های نرم‌افزاری روی کامپیوتر نصب می‌شوند و فایروال‌های سخت‌افزاری به عنوان یک قطعه روی سیستم عمل می‌کنند. در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که کاربرد انواع Firewall چیست.

فایروال Packet-Filtering

این نوع از دیوار آتش، بسته‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کند. آدرس منبع، آدرس مقصد، شماره پورت و پروتکل بسته‌ها مواردی هستند که فایروال Packet-Filtering بررسی می‌کند.

فایروال Stateful Inspection

این فایروال به بررسی ترافیک موجود در شبکه می‌پردازد و از مرتبط بودن یک بسته با بسته دیگر جلوگیری می‌کند. دیوار آتش Stateful Inspection هم برای حفظ امنیت سیستم نقش مهمی دارد.

فایروال Proxy

فایروال Proxy بسته‌ها را در لایه OSI بررسی می‌کند.

فایروال نسل بعدی (Next Generation Firewall)

این نوع دیوار آتش فناوری فایروال‌ سنتی را با فناوری‌های اضافه مانند آنتی‌ویروس و … ترکیب می‌کند. کارایی  Next Generation Firewall به دلیل به‌روز بودن و البته استفاده از فناوری‌ کامل‌تر، بیشتر از سایر فایروال‌ها است.

کاربردهای فایروال چیست؟

بعد از اینکه با انواع دیوار آتش آشنا شدید، بهتر است به این سوال که کاربرد فایروال چیست هم پاسخ دهیم. بدون استفاده از فایروال، سیستم شما در برابر هر ترافیکی در شبکه که قصد نفوذ دارد، آسیب‌پذیر خواهد بود. به همین دلیل، نیاز است تا ترافیک موجود در شبکه همواره مورد بررسی قرار بگیرد. Firewall به عنوان یک ابزار امنیتی، از منابع سیستم محافظت می‌کند و به بسته‌های غیرمجاز اجازه دسترسی نمی‌دهد؛ مدیریت و کنترل ترافیک شبکه کاربرد دیگر دیوار آتش است.

کاربران می‌توانند با استفاده از فایروال، از سیستم و شبکه خود در برابر شدیدترین تهدیدات محافظت نمایند. این مورد، اهمیت بالایی برای حفظ اطلاعات شخصی و مهم موجود در سیستم و شبکه دارد.

مشخصات یک فایروال خوب چیست؟

مشخصات یک فایروال خوب چیست؟

به احتمال زیاد قبل از خرید فایروال، برایتان این سوال پیش می‌آید که مشخصات یک فایروال چیست و چگونه می‌توانیم یک فایروال خوب را تشخیص دهیم. به طور کلی، Firewall باید به تنهایی برای مقابله با حملات و تهدیدات موجود در شبکه مقابله کند. این ابزار امنیتی باید در تمام ساعات شبانه روز فعال باشد و از کار نایستد تا امنیت سیستم در 24 ساعت شبانه روز تضمین شده باشد. شما می‌توانید از شرکت وی‌پی‌اس مارکت که با افتخار یکی از بهترین ارائه‌دهنده‌های سرور مجازی در ایران است، نسبت به خرید فایروال اقدام کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به سوال «فایروال چیست» پاسخ دادیم و کاربردهای آن را به شما معرفی کردیم. اگر در رابطه با فایروال سوالی دارید که پاسخ آن را در این مطلب پیدا نکردید می‌توانید آن را از طریق بخش دیدگاه‌های همین پست برای ما ارسال کنید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

دلیل استفاده از فایروال چیست؟

فایروال به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تامین‌کننده امنیت در کامپیوتر و شبکه به حساب می‌آید که وجود آن برای جلوگیری از تهدیدات و مشکلات احتمالی، ضروری است.

دیوار آتش یا فایروال چگونه کار می‌کند؟

Firewall طبق قوانینی که از قبل تعیین شده است کار می‌کند. در صورتی که بسته‌های ارسال شده با آن قوانین مطابقت نداشته باشند، فایروال به آن‌ها اجازه ورود به شبکه و کامپیوتر را نمی‌دهد.

تفاوت فایروال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چیست؟

فایروال سخت‌افزاری به عنوان یک قطعه از تجهیزات کامپیوتر عمل می‌کند در صورتی که فایروال نرم‌افزاری در کامپیوتر نصب شده و کار خود را انجام می‌دهد.