رایانش ابری چیست؛ تعریف Cloud Computing به زبان ساده!

رایانش ابری یا محاسبات ابری چیست

به‌عبارت ساده، رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی از جمله سرورها، ذخیره‌سازی، پایگاه‌های داده، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه‌وتحلیل و هوشمندی از طریق اینترنت (ابر) برای فراهم کردن سریع‌تر نوآوری، منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس است. شما معمولا فقط برای سرویس‌های ابری که استفاده می‌کنید هزینه می‌پردازید. این امر به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهید، زیرساخت‌های خود را کارآمدتر اجرا کنید و با تغییر نیازهای کسب‌وکارتان، مقیاس را افزایش دهید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که رایانش ابری چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین با مزایا و انواع این فناوری بیش‌تر آشنا می‌شویم.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری دسترسی بر اساس تقاضا را از طریق اینترنت به منابع محاسباتی شامل برنامه‌ها، سرورها (سرورهای فیزیکی و سرورهای مجازی)، ذخیره‌سازی داده‌ها، ابزارهای توسعه، قابلیت‌های شبکه و موارد دیگر فراهم می‌کند. این منابع در یک دیتاسنتر ریموت تحت مدیریت یک ارائه‌دهنده سرویس ابری (CSP) میزبانی می‌شود.

کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه اشتراک ماهانه به این منابع دسترسی پیدا کنند و یا براساس میزان استفاده از منابع صورت‌حساب را پرداخت کنند.

در مقایسه با سرویس‌های IT محلی و بسته به خدمات ابری که انتخاب می‌کنید، رایانش ابری به انجام موارد زیر کمک می‌کند:

هزینه‌های IT کم‌تر

ابر این امکان را به شما می‌دهد تا بخشی یا بیش‌تر هزینه‌ها و تلاش‌های خرید، نصب، پیکربندی و مدیریت زیرساخت‌های محلی خود را کاهش کنید. برای مثال به‌جای خرید سرور فیزیکی و استقرار آن در محل شرکت می‌توانید از یک سرور مجازی استفاده کنید. در حال حاضر سرورهای مجازی در لوکیشن‌های مختلفی ارائه می‌شود که آزادی‌عمل بیش‌تری را در دسترس کسب‌وکار قرار می‌دهد.
برای مثال اگر اکثریت مخاطبان شما در منطقه اروپا هستند می‌توانید با خرید سرور مجازی ترکیه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آنلاین خود را با حداکثر سرعت و عملکرد در دسترس آن‌ها قرار دهید.

بهبود چابکی و نسبت زمان به ارزش

با استفاده از فضای ابری، سازمان شما می‌تواند به‌جای اینکه هفته‌ها یا ماه‌ها منتظر پاسخ‌گویی به درخواست، خرید و پیکربندی سخت‌افزار پشتیبان و نصب نرم‌افزار باشد، از برنامه‌های کاربردی سازمانی استفاده کند.
ابر همچنین به شما اجازه می‌دهد تا این امکان را در اختیار کاربران خاصی (به‌ویژه توسعه‌دهندگان و دیتاساینتیست‌ها) قرار دهید دهید تا به نرم‌افزار و زیرساخت‌های پشتیبانی کمک کنند.

مقیاس‌بندی آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه

ابر قابلیت انعطاف‌پذیری بالا را فراهم می‌کند و به‌جای خرید ظرفیت اضافی که در دوره‌های ابتدایی بدون استفاده می‌ماند، می‌توانید هماهنگ با جهش‌ها یا افت ترافیک، ظرفیت را افزایش یا کاهش دهید. همچنین می‌توانید از شبکه جهانی ارائه‌دهنده سرویس ابری خود برای در دسترس قرار دادن برنامه‌های خود برای کاربران سراسر جهان استفاده کنید.

اصطلاح رایانش ابری همچنین به نوعی فناوری اشاره دارد که پایه‌واساس ابر محسوب می‌شود. این فناوری نوعی زیرساخت مجازی‌سازی‌شده فناوری اطلاعات است که در آن سرورها، نرم‌افزار سیستم عامل، شبکه و سایر زیرساخت‌ها با استفاده از یک نرم‌افزار مجازی‌سازی شده‌اند.

این مجازی سازی به‌گونه‌ای است که می‌توان بدون توجه به مرزهای سخت‌افزار فیزیکی، آن‌ها را با هم ادغام یا تقسیم کرد. به‌عنوان مثال، یک سرور سخت‌افزاری را می‌توان به چندین سرور مجازی تقسیم کرد.
مجازی‌سازی ارائه‌دهندگان ابر را قادر می‌سازد تا از منابع دیتاسنتر خود حداکثر استفاده را ببرند. جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌ها مدل تحویل ابری را برای زیرساخت‌های داخلی خود اتخاذ کرده‌اند تا به‌این‌ترتیب در مقایسه با زیرساخت‌های سنتی فناوری اطلاعات، حداکثر استفاده از منابع و صرفه‌جویی در هزینه را تجربه کنند.

علاوه‌براین، شرکت‌ها می‌توانند همان سلف سرویس و چابکی یک سرویس محلی را به کاربران نهایی خود ارائه دهند.

اگر از کامپیوتر یا گوشی موبایل در خانه یا محل کار خود استفاده می‌کنید، مطمئنا هر روز به نوعی از پردازش ابری استفاده می کنید؛ خواه یک اپلیکیشن ابری مانند Gmail باشد یا یک نرم‌افزار CRM، رسانه‌ استریمی مانند نتفلیکس یا ذخیره‌سازی فایل‌ها در دراپ‌باکس.
همچنین وقتی از یک سرور مجازی ( مانند سرور مجازی کانادا ) استفاده می‌کنید، در واقع از بخشی از مزایای فناوری رایانش ابری بهره‌مند شده‌اید.

انواع رایانش ابری

رایانش ابری در چه مواردی کاربرد دارند؟

حالا که متوجه شدید Cloud Computing چیست اجازه دهید در مورد انواع آن توضیح دهیم. به‌طورکلی، پردازش ابری به چهار دسته عمومی، خصوصی، هیبرید، چندابری و چندابری هیبرید تقسیم می‌شود. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ابر عمومی

ابر عمومی نوعی از رایانش ابری است که در آن یک ارائه‌دهنده خدمات ابری، منابع محاسباتی از جمله برنامه‌های کاربردی SaaS، ماشین‌های مجازی (VM)، سخت‌افزار محاسباتی، تکمیل زیرساخت‌های سطح سازمانی و پلتفرم‌های توسعه را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.
ممکن است این منابع به‌صورت رایگان از طریق اینترنت سراسری در دسترس باشد یا براساس مدل‌های قیمت‌گذاری مبتنی‌بر اشتراک یا پرداخت به‌ازای استفاده به فروش برسد.

ارائه‌دهنده ابر عمومی مالکیت، مدیریت و تمامی مسئولیت‌های دیتاسنترها، سخت‌افزار و زیرساخت‌هایی را که بار کاری مشتریانش بر روی آن‌ها اجرا می‌شود برعهده دارد. معمولا برای اطمینان از عملکرد بالا و دسترسی سریع به برنامه‌ها و داده‌ها، اتصال شبکه با پهنای باند بالا را فراهم می‌کند.

ابر عمومی به‌عنوان یکی از انواع محاسبات ابری یک محیط چندکاربره است که در آن زیرساخت دیتاسنتر ارائه‌دهنده ابر با همه مشتریان ابر عمومی به‌اشتراک گذاشته می‌شود. در ابرهای عمومی پیشرو مانند Amazon Web Services (AWS)، Google Cloud، IBM Cloud، Microsoft Azure و Oracle Cloud، تعداد این مشتریان به میلیون‌ها نفر می‌رسد.

برای مثال، یک سرور مجازی امارات یا هر لوکیشن دیگر که با فناوری ابری ساخته شده باشد، می‌تواند به‌عنوان یک سرویس ابر عمومی درنظر گرفته شود.

بسیاری از شرکت‌ها بخش‌هایی از زیرساخت‌های محاسباتی خود را به ابر عمومی منتقل می‌کنند، زیرا سرویس‌های ابری عمومی انطعاف‌پذیر و به آسانی مقیاس‌پذیر هستند و به‌طور منعطفی برای پاسخ‌گویی به تقاضاهای در حال تغییر بار کاری تنظیم می‌شوند.
از آنجایی که مشتریان فقط برای آنچه استفاده می‌کنند هزینه می‌پردازند، بهره‌وری بیش‌تر و منابع هدر رفته کم‌تری را تجربه می‌کنند. سرویس ابر عمومی همچنین به کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری و زیرساخت‌های داخلی منجر می‌شود.

ابر خصوصی

ابر خصوصی یک محیط ابری است که در آن تمام زیرساخت‌های ابری و منابع محاسباتی به یک مشتری اختصاص داده می‌شود و فقط یک مشتری به آن دسترسی دارد. ابر خصوصی بسیاری از مزایای رایانش ابری شامل انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و سهولت ارائه خدمات را در کنار کنترل دسترسی، امنیت و سفارشی‌سازی منابع زیرساخت‌های محلی ارائه می‌دهد.

یک ابر خصوصی معمولا به‌صورت محلی در دیتاسنتر مشتری میزبانی می‌شود. اما یک ابر خصوصی همچنین می‌تواند برروی زیرساخت ارائه‌دهنده ابر مستقل میزبانی شود یا برروی زیرساخت اجاره‌ای که در یک دیتاسنتر خارج از محل شرکت قرار دارد ساخته شود.
بسیاری از شرکت‌ها ابر خصوصی را به ابر عمومی ترجیح می دهند، زیرا ابر خصوصی راه‌ ساده‌تری (یا تنها راه) را برای برآورده کردن الزامات مقرراتی آن‌ها فراهم می‌کند. برخی دیگر ابر خصوصی را به‌این‌دلیل انتخاب می‌کنند که بارهای کاری آن‌ها با اسناد محرمانه، مالکیت معنوی، اطلاعات شناسایی شخصی (PII)، سوابق پزشکی، داده‌های مالی یا سایر داده‌های حساس سروکار دارد.

با ساخت معماری ابر خصوصی براساس اصول نیتیو ابر، یک سازمان انعطاف‌پذیری بیش‌تری پیدا می‌کند تا به‌راحتی بارهای کاری را به ابر عمومی منتقل یا هر زمان که آماده بود آن‌ها را در یک محیط ابری هیبرید اجرا کند.

ابر هیبرید

ابر هیبرید دقیقا همان چیزی است که به‌نظر می‌رسد؛ ترکیبی از محیط‌های ابری عمومی و خصوصی. به‌طورخاص و در حالت ایده‌آل، یک ابر هیبریدی سرویس‌های ابر خصوصی و ابرهای عمومی سازمان را به یک زیرساخت منعطف و واحد برای اجرای برنامه‌ها و بارهای کاری سازمان متصل می‌کند.

هدف ابر هیبریدی ایجاد ترکیبی از منابع ابر عمومی و خصوصی است که با یکدیگر هماهنگی دارند. این امر به سازمان اجازه می‌دهد تا ابر بهینه را برای هر برنامه یا حجم کاری انتخاب و بارهای کاری را آزادانه بین این دو ابر جابه‌جا کند. ابرها با تغییر شرایط این امکان را به سازمان می‌دهد تا اهداف فنی و تجاری خود را به‌طور موثرتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به ابر عمومی یا خصوصی برآورده کند.

چندابری و چندابری هیبرید

در چندابری (Multicloud) از دو یا تعداد بیش‌تری ابر از دو یا چند ارائه‌دهنده ابر متفاوت استفاده می‌شود. بهره‌گیری از یک محیط چندابری در حالت ساده می‌تواند استفاده از یک سرویس ایمیل SaaS از یک شرکت و سرویس ویرایش عکس SaaS از یک شرکت دیگر باشد.
اما وقتی سازمان‌ها در مورد چندابری صحبت می‌کنند، معمولا به استفاده از چندین سرویس ابر شامل سرویس‌های SaaS، PaaS و IaaS از دو یا چند ارائه‌دهنده سرویس ابر عمومی اشاره می‌کنند.

چندابری هیبرید (Hybrid Multicloud) نوعی دیگر از رایانش ابری است که در آن از دو یا چند ابر عمومی به‌همراه یک محیط ابر خصوصی استفاده می‌شود. سازمان‌ها برای جلوگیری از محدود شدن به یک ارائه‌دهنده، دسترسی به سرویس‌ها و نوآوری‌های بیش‌تر، چندابری را انتخاب می‌کنند.

اما هرکدام از ابرها مجموعه ابزارهای مدیریتی، نرخ انتقال داده و پروتکل‌های امنیتی خاص خود را دارند. به‌همین‌دلیل، هرچه از ابرهای بیش‌تری استفاده کنید مدیریت محیط برای شما دشوارتر می‌شود. پلتفرم‌های مدیریت چندابری، از طریق یک داشبورد مرکزی دید مناسبی را بر روی ابرهای ارائه‌شده توسط ارائه‌دهندگان مختلف فراهم می‌کند.

تیم‌های توسعه با استفاده از این داشبورد می‌توانند پروژه‌ها و استقرارهای خود را به‌خوبی ببینند، تیم‌های عملیاتی می‌توانند کلاسترها و گره‌ها را زیرنظر داشته باشند و کارکنان امنیت سایبری می‌توانند تهدیدات را به‌طور مستمر رصد کنند.

امنیت سرویس‌های ابری در چه حد است؟

امنیت سرویس‌های ابری در چه حد است؟

برای سازمان‌هایی است که سرویس ابری، به‌ویژه سرویس ابر عمومی را درنظر می‌گیرند نگرانی‌های امنیتی یک مانع اصلی محسوب می‌شود. بااین‌حال، ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری در پاسخ به این نگرانی، به‌طور پیوسته سطح امنیت سرویس‌های خود را افزایش می‌دهند و در حال حاضر می‌توان گفت که حتی‌ امنیت بیش‌تری از راه‌حال‌های امنیتی محلی را ارائه می‌دهند.

حفظ امنیت ابر نسبت به محیط‌های قدیمی فناوری اطلاعات، نیازمند رویه‌ها و مهارت‌های متفاوتی در کارمندان است. برخی از روش‌های بهینه امنیت ابر موارد زیر را شامل می‌شود:

مسئولیت مشترک برای امنیت

به‌طورکلی، ارائه‌دهنده ابر مسئول امنیت زیرساخت ابری است و مشتری مسئول حفاظت از داده‌های خود در فضای ابری است. اما همچنین این موضوع مهم است که به‌وضوح مالکیت داده‌ها را بین اشخاص ثالث خصوصی و عمومی تعریف کنیم.

رمزگذاری داده‌ها

داده‌ها باید در حالت عادی، جابه‌جایی و استفاده رمزگذاری شوند. کنترل کامل کلیدهای امنیتی و ماژول امنیتی سخت‌افزار باید در اختیار مشتریان باشد.

هویت کاربر و مدیریت دسترسی

تیم‌های مشتری و فناوری اطلاعات به درک کامل و مشاهده دسترسی‌ها به شبکه، دستگاه، برنامه‌ها و داده‌ها نیاز دارند.

مدیریت مشارکتی

ارتباطات مناسب و فرآیندهای واضح و قابل‌درک بین تیم‌های فناوری اطلاعات، عملیات و امنیت، ادغام ابر یکپارچه، ایمن و پایدار را تضمین می‌کند.

نظارت بر امنیت و انطباق

این کار با درک تمام استانداردهای انطباق مقرراتی قابل اعمال در صنعت شما و ایجاد قابلیت نظارت فعال بر تمام سیستم‌های متصل و سرویس‌های مبتنی‌بر ابر برای حفظ دید بر تبادل داده‌ها بین محیط‌های ابر عمومی، خصوصی و هیبریدی آغاز می‌شود.

مزایای رایانش ابری چیست؟

مزایای رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری نسبت به شیوه سنتی تفکر کسب‌وکارها در مورد منابع فناوری اطلاعات، یک تحول به‌حساب می‌آید. در اینجا به هفت دلیل رایج برای اینکه سازمان‌ها به سرویس‌های پردازش ابری روی می‌آورند اشاره کردیم.

هزینه

مهاجرت به ابر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های فناوری اطلاعات را بهینه کنند. این امر به‌دلیل حذف سرمایه‌ لازم برای خرید سخت‌افزار، نرم‌افزار و پیکربندی و راه‌اندازی دیتاسنترها در محل شرکت میسر می‌شود. رک‌های سرور، مصرف برق شبانه‌روزی برای تامین برق سخت‌افزارها و سیستم سرمایش و نیروهای انسانی موردنیاز برای مدیریت زیرساخت فقط بخشی از هزینه‌هایی هستند که توسط رایانش ابری حذف می‌شود.

مقیاس جهانی

مزایای سرویس‌های رایانش ابری، توانایی مقیاس‌پذیری منعطف را شامل می‌شود. در دنیای ابر، انعطاف‌پذیری یعنی ارائه مقدار مناسبی از منابع IT شامل قدرت پردازشی، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند دقیقا در زمان و موقعیت جغرافیایی موردنیاز.

کارایی

سرویس‌های پردازشی ابری پیش‌رو بر روی یک شبکه جهانی از دیتاسنترهای ایمن راه‌اندازی شده است که به‌طور مرتب به آخرین نسل سخت‌افزار محاسباتی سریع و کارآمد ارتقا می‌یابند. این این چندین مزیت را نسبت به یک دیتاسنتر محلی ارائه می‌دهد که از جمله می‌توان به کاهش تاخیر شبکه برای برنامه‌ها و صرفه‌جویی در مقیاس بیش‌تر اشاره کرد.

سرعت

اکثر خدمات رایانش ابری به‌صورت سلف سرویس و براساس تقاضا ارائه می‌شود. بنابراین، حتی مقادیر زیادی از منابع محاسباتی را می‌توان در عرض چند دقیقه و معمولا با چند کلیک تهیه کرد. این امر انعطاف‌پذیری زیادی را در دسترس کسب‌وکارها قرار داده و فشار برنامه‌ریزی برای خرید ظرفیت موردنیاز را کاهش می‌دهد.

بهره‌وری

دیتاسنترهای محلی معمولا به تعداد زیادی رک و لوازم نگهداری نیاز دارند؛ از پیکربندی سخت‌افزاری و وصله‌های نرم‌افزاری گرفته تا سایر کارهای وقت‌گیر برای مدیریت فناوری اطلاعات. اما پردازش ابری نیاز به بسیاری از این وظایف را برطرف می‌کند. بنابراین، تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند برای دستیابی به اهداف تجاری مهم‌تری وقت بگذارند.

قابلیت اطمینان

رایانش ابری، پشتیبان‌گیری از داده‌ها، بازیابی بعد از فاجعه و تداوم کسب‌وکار را آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند، زیرا امکان نگهداری از داده‌ها در چندین محل اضافی در شبکه ارائه‌دهنده ابر وجود دارد.

امنیت

بسیاری از ارائه‌دهندگان ابر، مجموعه گسترده‌ای از خط مشی‌ها، فناوری‌ها و کنترل‌ها را ارائه می‌کنند که به‌طورکلی وضعیت امنیت شما را تقویت می‌کند و به محافظت از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت شما در برابر تهدیدات احتمالی کمک می‌کند.

سرویس‌های رایانش ابری

سرویس‌های رایانش ابری

IaaS (زیرساخت به‌عنوان سرویس)، PaaS (پلتفرم به‌عنوان سرویس) و SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس) سه مدل رایج از سرویس‌های ابری هستند و گاهی اوقات ممکن است یک سازمان از هر سه مدل استفاده کند.

SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس)

این مدل که به‌عنوان نرم‌افزار مبتنی‌بر ابر یا اپلیکیشن‌های ابری شناخته می‌شود، یک اپلیکیشن نرم‌افزاری است که در فضای ابری میزبانی می‌شود و کاربران از طریق یک مرورگر وب، یک سرویس‌گیرنده دسکتاپ اختصاصی یا یک API که با سیستم عامل دسکتاپ یا تلفن همراه یکپارچه می‌شود به آن دسترسی دارند.

در بیش‌تر موارد، کاربران SaaS هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه را پرداخت می‌کنند. برخی از سرویس‌های SaaS ممکن است براساس میزان استفاده واقعی شما، صورت‌حساب صادر کنند.
SaaS علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه، نسبت زمان به ارزش بالا و مزایای ذاتی مقیاس‌پذیری ابر، موارد زیر را نیز ارائه می‌دهد:

ارتقاء خودکار

با SaaS کاربران به‌محض اینکه ارائه‌دهنده ویژگی‌های جدید را اضافه می‌کند، بدون نیاز به هماهنگی ارتقا در محل، از مزایای آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

محافظت در برابر از دست دادن داده‌ها

از آنجایی که SaaS داده‌های برنامه را در فضای ابری ذخیره می‌کند، درصورت خرابی یا ایجاد مشکل برای دستگاه، کاربران داده‌های ارزشمند خود را از دست نمی‌دهند.
SaaS مدل تحویل اولیه برای اکثر نرم‌افزارهای تجاری امروزی است. در حال حاضر، صدها هزار راه‌حل SaaS از متمرکزترین برنامه‌های صنعتی و دپارتمانی گرفته تا پایگاه داده نرم‌افزار سازمانی قدرتمند و نرم‌افزار هوش مصنوعی در دسترس است.

PaaS (پلتفرم به‌عنوان سرویس)

این مدل از رایانش ابری سخت‌افزار، پشته نرم‌افزاری کامل، زیرساخت و حتی ابزارهای توسعه برای اجرا، توسعه و مدیریت برنامه‌ها بدون هزینه، پیچیدگی و غیرمنعطف بودن نگهداری در یک پلتفرم محلی را در پلتفرم درخواستی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار فراهم می‌کند.
با PaaS، ارائه‌دهنده ابر همه‌چیز شامل سرورها، شبکه‌ها، فضای ذخیره‌سازی، نرم‌افزار، سیستم عامل، میان‌افزار و پایگاه‌های داده را در دیتاسنتر خود میزبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان از طریق یک منو به‌سادگی می‌توانند سرورها و محیط‌هایی را که برای اجرا، ساخت، آزمایش، استقرار، نگهداری، به‌روزرسانی و مقیاس‌بندی برنامه‌ها به آن‌ها نیاز دارند انتخاب کنند.

امروزه PaaS اغلب حول کانتینرها ساخته می‌شود. کانتینرها سیستم عامل‌ها را مجازی می‌کنند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه را تنها با سرویس‌هایی از سیستم عامل که برای اجرا برروی هر پلتفرمی نیاز است، بدون تغییر و بدون نیاز به میان‌افزار پکیج کنند.

Red Hat OpenShift یک PaaS محبوب است که برروی کانتینرهای داکر و کوبرنتیس ساخته شده است. این پلتفرم یک راه‌حل منبع‌باز ارکستراسیون کانتینر را ارائه می‌دهد که فرآیند استقرار، مقیاس‌بندی، تعادل بار و موارد دیگر را برای برنامه‌های مبتنی‌بر کانتینر خودکار می‌کند.

IaaS (زیرساخت به‌عنوان سرویس)

IaaS دسترسی مبتنی‌بر تقاضا به منابع محاسباتی اساسی مانند سرورهای فیزیکی و مجازی، شبکه و ذخیره‌سازی را از طریق اینترنت و براساس پرداخت به‌ازای مصرف واقعی فراهم می‌کند. IaaS به کاربران نهایی اجازه می‌دهد تا منابع را براساس نیاز افزایش یا کاهش دهند.
این مدل از سرویس‌های پردازش ابری همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین و اولیه یا زیرساخت‌های محلی غیرضروری و خرید بیش‌ازحد منابع برای مواجهه با جهش‌های دوره‌ای در میزان استفاده را کاهش می‌دهد.

برخلاف SaaS و PaaS (و حتی مدل‌های محاسباتی جدیدتر PaaS مانند کانتینرها و Serverless)، IaaS پایین‌ترین سطح کنترل منابع محاسباتی را در فضای ابری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

IaaS محبوب‌ترین مدل رایانش ابری بود که در اوایل دهه 2010 ظهور کرد. درحالی که این مدل ابری برای بسیاری از بارهای کاری یک گزینه ایده‌آل است اما میزان استفاده از SaaS و PaaS با سرعت بسیار بیش‌تری در حال رشد است.

Serverless

پردازش بدون سرور (Serverless) که با PaaS هم‌پوشانی دارد، برروی کارکرد مناسب برنامه بدون صرف زمان برای مدیریت مداوم سرورها و زیرساخت‌های موردنیاز برای انجام این کار، تمرکز دارد. ارائه‌دهنده ابر تنظیمات، برنامه‌ریزی ظرفیت و مدیریت سرور را برای شما انجام می‌دهد.

معماری‌های بدون سرور بسیار مقیاس‌پذیر و رویدادمحور هستند و تنها زمانی از منابع استفاده می‌کنند که یک تابع یا محرک (Trigger) خاص رخ بدهد. این نوع سرویس رایانش ابری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تمام وقت و تلاش خود را بر روی کد و منطق کاربردهای تجاری برنامه متمرکز کنند.

علاوه‌براین، سرویس پردازش Serverless کد برنامه را تنها براساس هر درخواست اجرا می‌کند و زیرساخت پشتیبانی را به‌صورت خودکار در واکنش به تعداد درخواست‌ها افزایش یا کاهش می‌دهد. با استفاده سرویس پردازش Serverless، مشتریان فقط برای منابعی که در زمان اجرای برنامه استفاده می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنند.

رایانش ابری در چه مواردی کاربرد دارند؟

انواع رایانش ابری

باتوجه به اینکه 25 درصد از سازمان‌ها قصد دارند تمام برنامه‌های خود را در سال آینده به ابر منتقل کنند، به‌نظر می‌رسد موارد استفاده از رایانش ابری نامحدود است. اما حتی برای شرکت‌هایی که قصد جابه‌جایی کامل به بستر ابر را ندارند، برخی ابتکارات و محاسبات ابری می‌تواند برای هر تیم فناوری اطلاعاتی مفید باشد.

ریکاوری بعد از فاجعه و تداوم کسب‌وکار همیشه به‌صورت ذاتی جزو مزایای ابر بوده است، زیرا ابر افزونگی مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای محافظت از داده‌ها در برابر خرابی سیستم و فاصله فیزیکی لازم برای بازیابی داده‌ها و برنامه‌ها در صورت قطع یا فاجعه محلی ارائه می‌دهد. همه ارائه‌دهندگان اصلی ابر عمومی، سرویس ریکاوری فاجعه به‌عنوان سرویس یا DRaaS را ارائه می‌دهند.

هرچیزی که شامل ذخیره‌سازی و پردازش سریع حجم عظیمی از داده‌ها باشد و به ظرفیت ذخیره‌سازی و محاسباتی بیش‌تری نسبت به آنچه که اکثر سازمان‌ها می‌توانند یا می‌خواهند به‌صورت محلی داشته باشند یا مستقر کنند، نیاز دارد، هدف رایانش ابری محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • تجزیه‌وتحلیل کلان داده
  • اینترنت اشیا (IoT)
  • هوش مصنوعی، به‌ویژه کاربردهای مرتبط با یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق

برای تیم‌های توسعه‌ای که روش Agile یا DevOps (یا DevSecOps) را برای ساده‌سازی فرآیند توسعه اتخاذ می‌کنند، ابر یک سلف سرویس اند یوزر (End-User) مبتنی‌بر تقاضا را ارائه می‌دهد که وظایف عملیاتی مانند راه‌اندازی سرورهای توسعه و آزمایش را از تبدیل شدن به گلوگاه‌های توسعه حفظ می‌کند.

ایجاد برنامه‌های ابری نیتیو

با استفاده از رایانش ابری می‌توان به‌سرعت برنامه‌ها را برای وب و موبایل ساخت، استقرار یا مقیاس داد. با استفاده از پردازش ابری می‌توانید از فناوری‌ها و رویکردهای ابری نیتیو مانند کانتینرها، کوبرنتیس، معماری میکروسرویس‌ها، ارتباطات مبتنی‌بر API و DevOps بهره ببرید.

ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات

با انتقال داده‌های خود از طریق اینترنت به یک سیستم ذخیره‌ازی ابری خارج از محل شرکت که از هر مکان و هر دستگاهی قابل دسترسی است، از داده‌های خود به‌طور مقرون‌به‌صرفه و در مقیاس وسیع محافظت کنید.

استریم صدا و تصویر

با مخاطبان خود در هر مکان، زمان و دستگاهی با کمک ویدیوها و صداهای با کیفیت بالا و توزیع جهانی ارتباط برقرار کنید.

ارائه نرم‌افزار مبتنی‌بر تقاضا

نرم‌افزار درخواستی که به‌عنوان نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) نیز شناخته می‌شود، این امکان را به شما می‌دهد تا آخرین نسخه‌ها و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را در هر زمان و مکان در دسترس مشتریان خود قرار دهید.

تست و ساخت اپلیکیشن‌ها

با استفاده از زیرساخت‌های ابری که به‌راحتی می‌توان مقیاس آن‌ها را افزایش یا کاهش داد، هزینه‌ و زمان لازم برای توسعه برنامه را کاهش دهید.

تحلیل داده‌ها

داده‌های خود را در میان تیم‌ها، بخش‌ها و مکان‌های مستقر در ابر یکپارچه کنید. سپس به سرویس‌های ابری مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای کشف بینش لازم به‌منظور تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر دسترسی پیدا کنید.

جمع‌بندی

رایانش ابری منابع محاسباتی پیشرفته‌ای را فراهم می‌کند که برحسب تقاضا، در مقیاس موردنیاز با به‌روزرسانی‌های منظم و بدون نیاز به خرید و نگهداری زیرساخت‌های محلی در دسترس هستند. با رایانش ابری، تیم‌ها کارآمدتر می‌شوند و زمان عرضه به بازار نیز کاهش می‌یابد. زیرا می‌توان بدون تلاش قابل‌توجه که نیاز به مدیریت یک زیرساخت محلی سنتی دارد، به‌سرعت به سرویس‌ها دسترسی پیدا کرد و آن‌ها را مقیاس‌دهی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + نوزده =