تفاوت Vpn و Vps؛ چرا بهتر است به‌جای Vpn از Vps استفاده کنید؟

تفاوت vpn و vps

برخلاف تصور عمومی عملکرد VPN و VPS بسیار متمایز از یکدیگر است. به منظور درک تفاوت Vpn و Vps لازم است که مفهوم این دو به خوبی بررسی شود. VPS یا سرور مجازی یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که می‌تواند در دیتاسنترهای نقاط مختلفی از جهان قرار داشته باشد، در حالیکه VPN نوعی فناوری برای ناشناس ماندن در دنیای وب است. وجود این وجه تمایز در کنار نتیجه به ظاهر یکسان از عملکرد آنها موجب شده است که بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال به جای استفاده از سرور مجازی به استفاده از وی پی ان روی آورند. با توجه به اهمیت این موضوع این مقاله به صورت جامع به بررسی تفاوت Vpn و Vps و اثر آنها بر ترید پرداخته است.

VPS یا سرور مجازی چیست؟

تفاوت Vpn و Vps

سرور یک رایانه بسیار قدرتمند همیشه روشن و متصل به اینترنت است که در یک دیتاسنتر قرار دارد. سرورها دارای انواع مختلفی هستند که یک نمونه از آنها سرور مجازی است. سرور مجازی در حقیقت بخشی از منابع سرور اختصاصی است، به این صورت که منابع یک سرور اختصاصی با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. این بخش‌های کوچک‌تر همان سرورهای مجازی هستند که با قیمتی مناسب‌تر از سرور اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که تمام منابع تعلق گرفته به سرور مجازی نیز اختصاصی هستند، به این معنی که تنها به یک کاربر اختصاص داده می‌شوند. سرور مجازی به واسطه داشتن ویژگی‌های زیر از سایر سرورها متمایز است:

  • دسترسی داشتن به منابع پردازنده اختصاصی، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات
  • وجود شرایطی برای مدیریت سرور از راه دور
  • امکان نصب کردن نرم‌افزارهای مورد نظر روی سرور
  • امکان ارتقای منابع در کمترین بازه زمانی
  • وجود فضای کافی برای میزبانی تعداد زیادی وب‌سایت
  • داشتن یک IP اختصاصی و ثابت
  • دسترسی داشتن به کنترل پنل سرور و امکان مدیریت آن (خاموش و روشن کردن)
  • عیب یابی سریع
  • و …..

استفاده از سرور مجازی چه مزایایی دارد؟

در راستای بررسی تفاوت Vpn و Vps لازم است که مزایای استفاده از سرور مجازی مورد بررسی قرار گیرد:

  • سرعت و امنیت بالاتر در مقایسه با هاست اشتراکی
  • عدم اثرگذاری ترافیک بالاتر وب‌سایت‌ها بر یکدیگر
  • دسترسی روت و ادمین سرور برای اعمال کانفیگ‌های مورد نظر
  • امنیت بالای دیتابیس و فایل‌های بارگذاری شده
  • امکان ارتقای رم، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی
  • امکان نصب نرم‌افزارهای خاص
  • منابع کاملا مستقل
  • و …

VPN یا Vitual Private Network چیست؟

تفاوت Vpn و Vps

از Vpn یا Virtual Private Network برای مخفی کردن آدرس آی پی و ایجاد یک اتصال امن به وای‌فای‌های عمومی استفاده می‌شود. با استفاده از وی پی ان می‌توان در هنگام اتصال به اینترنت ناشناخته ماند و حریم خصوصی را حفظ کرد. در واقع اتصال با کمک Vpn، امن و رمزنگاری شده است. از طرف دیگر، استفاده از وی پی ان موجب می‌شود که افراد غیرمجاز نتوانند به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنند. استفاده از Vpn منجر به مخفی مانده اطلاعاتی همچون سوابق مرورگر، آدرس IP، لوکیشن، دستگاه های endpoint و … می‌شود. با توجه به مطالب ذکر شده وی پی ان را می‌توان یک سد امنیتی در برابر مهاجمان سایبری دانست زیرا اتصالات ضعیف همواره طعمه آنها بوده و هست. لازم به ذکر است بسیاری از سایت‌های خاص با استفاده از Vpn مسدود می‌شوند. این مسدودیت مانع از دسترسی پیدا کردن کاربران به اطلاعات موجود در سایت می‌شود.

شیوه افزایش ایمنی اتصال در برابر هکرها و بدافزارها توسط Vpn به این صورت است که دستگاه را به جای متصل کردن به ISP به یک سرور خصوصی متصل می‌کند. بنابراین ماهیت دستگاهی که داده ها را به فضای اینترنت ارسال کرده است، نامشخص می‌ماند. در این صورت ترافیک به کاراکترهای رمزنگاری شده و غیرقابل خواندن تبدیل می‌شود.

معایب و خطرات استفاده از VPN

تفاوت Vpn و Vps به میزان ایمنی حاصل از آن‌ها نیز مرتبط می‌شود. استفاده از وی پی ان اگرچه به دور زدن تحریم‌ها و دسترسی داشتن به طیف وسیعی از سایت‌ها بدون صرف هزینه کمک می‌کند اما استفاده از آن دارای معایب و خطرات بسیاری است که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

بسیاری از برنامه‌ یا اپ‌های فیلترشکن رایگان و نامعتبر هستند این بدان معنا است که شرکت‌های سازنده آنها از سرورهای پرقدرت استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها اصولا با افت سرعت اینترنت همراه است.

استفاده از VPN روی شارژدهی اثر منفی دارد. اتصال به وی پی ان مستلزم صرف انرژی زیادی است که این انرژی از باتری گوشی تامین می‌شود.

در برخی از اوقات وی پی ان‌ها به جای نمایش دادن آدرس سایت واقعی، آدرس سایت جعلی را نمایش می‌دهند. ورود به این سایت و وارد کردن اطلاعات شخصی در آن، موجب کلاهبرداری یا فیشینگ می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که استفاده از VPN شانس کلاهبرداری یا فیشینگ را افزایش می‌دهد.

برخی پروکسی‌ها با باز کردن برنامه‌های تبلیغاتی و یا نصب برنامه‌های خرابکاری، اطلاعات شخصی را رصد و رویه مرور صفحات وب را بررسی می کنند.

استفاده از وی پی ان همواره موجب مخفی ماندن اطلاعات شخصی نمی‌شود. در برخی مواقع ممکن است اطلاعات نشت کرده و در سطح اینترنت به نمایش در بیاید. این امر برای معاملات ترید بسیار مخرب است زیرا سایت‌هایی که برای لوکیشن‌هایی مانند ایران محدودیت دارند، با شناسایی آی پی ایران حساب کاربر مورد نظر را مسدود کرده و ممکن است کاربر سرمایه خود را از دست بدهد. اما وی پی اس به دلیل داشتن آی پی ثابت و لوکیشن واقعی(سرور در لوکیشن واقعی قرار دارد) این نگرانی را به کل از بین می‌برد.

تفاوت Vpn و Vps در چیست؟

تفاوت Vpn و Vps

همانگونه که گفته شد تفاوت Vpn و Vps به ماهیت و عملکرد آنها مربوط می‌شود. استفاده از سرور مجازی می‌تواند کاربردهای بسیاری نظیر میزبانی وب، استفاده برای ترید و معاملات ارزی، تست نرم افزار و غیره را پوشش دهد. همچنین با استفاده از آن می‌توان به سیستم‌عامل ویندوزی یا لینوکسی به طور کامل دسترسی داشت و نرم‌افزار‌های مورد نیاز را نصب کرد. هم‌چنین در وی پی اس یک آی پی ثابت و اختصاصی از یک لوکیشن صد در صد واقعی به کاربران داده می‌شود. در نقطه مقابل VPN تنها یک نرم‌افزار است که نصب آن شرایطی برای وب‌گردی به صورت ناشناس را ایجاد می‌کند اما از امنیت کافی برخوردار نیست. بنابراین تنها نقطه‌ی مشترک VPN و VPS را می‌توان در خدمات مجازی‌سازی شده آنها دانست.

با توجه به مطالب ذکر شده با شده به افرادی که به دنبال تجربه سرعت بهتر، بهبود ترافیک، استفاده بهینه از منابع، کنترل محیط کار، افزایش ایمنی و … هستند، استفاده از سرور مجازی توصیه می‌شود. در نقطه مقابل کسب و کارهایی که تنها به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌اندیشند و امنیت اولویتی برایشان ندارد می‌توانند از وی پی ان استفاده کنند. استفاده از وی پی ان تا حدودی داده‌ها و اطلاعات مهم را رمزگذاری و از آنها محافظت می‌کند، اما استفاده از آن منجر به کاهش سرعت اینترنت می‌شود و از طرف دیگر ایمنی آن از سرور مجازی به مراتب کم‌تر است و می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود.

بهتر است برای فعالیت‌های ترید از vpn استفاده کنیم یا سرور مجازی؟

تفاوت Vpn و Vps در ترید

بعد از بررسی کلی تفاوت Vpn و Vps این سوال مطرح می‌شود که برای فعالیت‌های ترید بهتر است از سرور مجازی ترید استفاده شود یا وی پی ان؟! در پاسخ به این سوال باید گفت سرورهای مجازی به منظور ذخیره  و پشتیبانی اطلاعات به یک مرکز داده یا دیتاسنتر وصل می‌شوند. بر اساس موقعیت فیزیکی دیتاسنتر، سرورهای مجازی به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. دیتاسنترهای خارجی در مکان‌هایی خارج از ایران واقع شده‌اند از این رو استفاده از آنها گزینه‌ی ایده‌آلی برای فعالیت‌های ترید است. از مزایای استفاده از سرور مجازی کشورهای خارجی می‌توان به آی پی ثابت با لوکیشن صد در صد واقعی اشاره کرد. به این ترتیب با استفاده از سرور مجازی خارجی درست مانند یکی از شهروندان آن کشور شناخته می‌شوید و می‌توانید از دسترسی‌های آن‌ها در سطح اینترنت بهره ببرید. در این صورت صرافی آنلاین دیگر قادر به تشخیص ایرانی بودن کاربر نیست که این خود یک حسن بزرگ برای کاربران ایرانی است زیرا بسیاری از صرافی‌ها، ایران را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند.

لازم به ذکر است که سرور مورد استفاده برای فعالیت‌های ترید سرور مجازی ویندوز است. هم چنین باید با توجه به نوع فعالیت خود از یکی از لوکیشن‌های مجاز، اقدام به خرید سرور کنید تا هنگام ثبت نام در یک صرافی یا سایت خاص دچار مشکل نشوید. برای مثال سرور‌هایی مانند سرور مجازی آلمان و سرور مجازی فرانسه برای فعالیت‌های ترید انتخاب‌های بسیار مناسبی هستند.

در نقطه مقابل استفاده از وی پی ان برای ترید بسیار پرریسک است زیرا ممکن است با نشت اطلاعات آی پی شما در سطح اینترنت منجر به از دست رفتن پول یا سرمایه شود. در وهله اول با هر بار اتصال به وی پی ان یک آی پی جدید برای کاربر نشان داده می‌شود که این امر از حساسیت‌های صرافی آنلاین به شمار می‌رود. در واقع صرافی‌ها هویت افراد با آی پی متغیر را جعلی تلقی  و حساب کاربری آنها را مسدود می‌کنند.

در بخش بررسی تفاوت Vpn و Vps به این مسئله اشاره شد که استفاده از فیلترشکن منجر به افت سرعت اینترنت می‌شود. در معاملات ترید سرعت اینترنت بسیار مهم است زیرا تاخیر در ثبت یک معامله به منزله از بین رفتن آن است و حتی چند میلی ثانیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سرور مجازی سرعت بالاتر و پینگ کمتری نسبت به وی پی ان دارد. با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت VPN به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای معاملات ترید نیست.

تفاوت Vpn و Vps در معاملات فارکس

تفاوت Vpn و Vps در فارکس

در معاملات فارکس، تفاوت Vpn و Vps بیش از پیش مشخص می‌شود. از دلایل برتری وی پی اس به وی پی ان در معاملات فارکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرانی که در بازار مالی فارکس از سرور مجازی استفاده می‌کنند همواره مطمئن هستند که سرور به صورت کاملا پایدار منابع مورد نیاز را در اختیار دارد و به صورت شبانه روز در حال انجام معاملات است. این در حالی است که استفاده از وی پی ان نمی‌تواند این اطمینان خاطر را به همراه داشته باشد.
امنیت حساب کاربری در گرو داشتن آی پی ثابت و واقعی است که تنها از طریق سرور مجازی به دست می‌آید. استفاده از وی پی ان به منزله تغییر مکرر آی پی و در نتیجه به خطر افتادن امنیت حساب کاربری است.

استفاده از vpn با افت سرعت و در نتیجه تاخیر در معاملات همراه است. برای انجام یک معامله سریع و دستیابی به سود کلان استفاده از سرور مجازی انتخاب بهتری است.
با استفاده از سرور مجازی می‌توان به یک سرور کامل با منابع نامحدود دسترسی داشت. کاربران سرور مجازی می‌توانند نرم‌افزار EasyTrader را بر روی سرور اختصاصی خود نصب و منابع مورد نیاز خود را ارتقا دهند. از طرف دیگر هیچ فرد دیگری به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

مزایای سرور مجازی نسبت به وی پی ان

  • انجام معاملات با بالاترین سرعت ممکن
  • آپ تایم بالا
  • قابلیت اطمینان بالا
  • امنیت بیشتر
  • آدرس IP ثابت
  • در دسترس بودن سرور
  • روشن بودن همیشگی سرور و در نتیجه انجام معاملات در هر زمان و مکانی
  • دسترسی داشتن به سرور در هر جای دنیا
  • قابلیت استفاده از نرم‌افزارهای متعدد
  • پشتیبانی 24 ساعته

سوالات متداول

بهتر است برای معاملات ارز دیجیتال از VPN استفاده کنیم یا VPS؟

برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال استفاده از VPS توصیه می‌شود. سرورهای مجازی دارای آی پی ثابت هستند و این امر امنیت حساب کاربری معامله‌گران را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر سرعت آن به مراتب بالاتر است.

کدام سرورهای مجازی برای ترید سرعت بهتری دارند؟

در هنگام خرید سرور مجازی برای ترید باید به این نکته دقت داشت که کدام کشورها در لیست تحریم صرافی‌های آنلاین قرار ندارند. به غیر از ایران برخی از کشورها نیز تحریم هستند که خرید سرور مجازی آنها بی‌فایده است. از طرف دیگر هرچه سرور به کاربر نزدیک‌تر باشد سرعت بالاتر خواهد بود. به همین دلیل با خرید سرورهای مجازی کشورهای همسایه می‌توان سرعت‌های بالاتری را تجربه کرد.

چرا نباید برای ترید از vpn استفاده کنیم؟

برخی از صرافی‌های آنلاین، ایران و چند کشور دیگر را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند. این صرافی‌ها با شناسایی کاربران ایرانی حساب کاربری آنها را مسدود می‌کنند. بسیاری از کاربران ایرانی برای دور زدن این تحریم‌ها از وی پی ان استفاده می‌کنند، اما با هر بار اتصال به وی پی ان یک آی پی جدید به کاربر داده می‌شود و همین امر موجب می‌شود که صرافی‌ها حساب کاربری را جعلی تلقی و آن را مسدود کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام انجام معاملات ارزی از وی پی ان استفاده نشود. از طرف دیگر وی پی ان سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد و این امر ممکن است به زیان‌های مالی ختم شود.